Pressemeddelelse                                     Denne side i Word-udgave                                     Køb bogen her

Bogen "Af banen!" om DSB's Centralværksted
i København genudgives

I 2007 udgav Københavns Bymuseum bogen "Af Banen!" om DSB's Centralværksted i København. Bogen, der er skrevet af Lise Astrup Frandsen, blev revet væk. Nu udgiver Dansk Jernbane-Klub en ny udvidet udgave af bogen, der både er et stykke spændende jernbanehistorie og et væsentligt bidrag til beskrivelsen af den særlige arbejderkultur, der fandtes ved statslige arbejdspladser gennem årtier.

Engang summede det store bygningskompleks på Otto Busses Vej af liv. Centralværkstedet gjorde DSB i stand til at løse samfundets transportopgaver dag og nat året rundt. I dag ligger de mange bygninger stort set øde hen, men takket være Lise Astrup Frandsens bog "Af banen!" er Centralværkstedet og de mange DSB-medarbejdere, der havde deres gang på stedet, ikke glemt.

Forsidefoto

I et levende sprog beskriver Lise Astrup Frandsen den særlige kultur, der fandtes på en stor statslig arbejdsplads, der spillede en nøglerolle i industrisamfundets infrastruktur. Bogen fortæller også, hvordan Centralværkstedets rolle ændrede sig i takt med liberaliseringen af jernbanen, og hvilken indflydelse denne proces havde på Centralværkstedets arbejderkultur.

Den oprindelige udgave af bogen blev udsolgt meget hurtigt, men takket være et samarbejde mellem Dansk Jernbane-Klub og Københavns Bymuseum er bogen nu blevet genoptrykt - og det endda i en udvidet og forbedret udgave. Den oprindelige bog er nemlig blevet suppleret med et stort antal nye billeder, ligesom bogen nu foreligger i helbind i flot kvalitet.

Dansk Jernbane-Klubs formand, Thomas Nørgaard Olesen, siger:

Jeg er glad for og stolt over, at Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med Københavns Bymuseum nu kan udgive "Af Banen!" i en ny, forbedret udgave. Bogen fortæller et stykke vigtig trafik- og kulturhistorie, som nu bliver gjort tilgængeligt for en bred kreds. Samarbejdet mellem jernbaneentusiasterne i Dansk Jernbane-Klub og folkene fra Bymuseet har været en spændende oplevelse, der har gjort det muligt at skabe en rigtig flot bog. De mange nye fotos og billeder, som Dansk Jernbane-Klubs medlemmer har kunnet bidrage med, giver et ekstra pift til Lise Astrup Frandsens meget velskrevne manuskript.

"Af Banen! - DSBs Centralværksted i København" er i den nye udgave på 96 sider, rigt illustreret i farver og med stift bind. Bogen har en udsalgspris på 248,- kr. og kan købes hos Dansk Jernbane-Klub (www.djk.com), i museumsbutikken på Københavns Bymuseum og i øvrigt bestilles hos enhver boghandler.

Yderligere oplysninger hos Dansk Jernbane-Klubs salgsafdeling Jernbanebøger,

Dansk Jernbane-Klub er Danmarks største forening for jernbaneinteresserede med knap 3000 medlemmer. Foreningen udgiver og formidler litteratur om jernbaner og bevarer historisk jernbanemateriel, der benyttes på syv veteranbaner landet over. Se mere på www.djk.com .