Køge - Ringsted Jernbane
Af Thomas Nørgaard Olesen

Format 23 x 24 cm, stift omslag,
160 sider, illustrationer i s/h og farve.
Udgivet af Dansk jernbane-Klub 2004.
DJK bog nr. 55. kr. 349,-
ISBN 87-87050-37-4


Efter mange års diskussioner åbnede privatbanen fra Køge til Ringsted i 1917. Banen skulle fungere både som havnebane for Ringsted og som oplandsbane for købstæderne i banens ender. Køge-Ringsted banen blev imidlertid åbnet for sent til at få nogen særlig indflydelse på egnens byudvikling, og banen havde hele sin levetid en ret beskeden trafik.
Køge-Ringsted banen var en meget hyggelig privatbane med ret særpræget materiel, herunder en benzin-elektrisk to-akslet Triangelvogn og en landevejsrutebil ombygget til jernbanedrift. Til sidst kom banen også i besiddelse af en enkelt Scandiaskinnebus. I 1963 blev banen nedlagt, men trods et ellers stille liv blev de sidste måneder hektiske: En remisebrand og hårdt vintervejr satte en stor del af det rullende materiel ud af spillet, og de sidste måneder af banens liv blev en hård prøvelse.
     
Bogen kan købes i Dansk Jernbane- Klubs boghandel Jernbanebøger



Forsidefoto (27 kB jpg)
Omslag (65 kB pdf)

Nu har Dansk Jernbane-Klub udsendt en bog om Køge-Ringsted banen. Det er mange år siden, der sidst er udgivet en bog om dette emne.
Den nye bog, der bl.a. er baseret på interessant kildemateriale i form af banens originale bestyrelsesprotokoller, bliver en traditionel privatbanebog med gennemgang af forhistorien, driftsperioden og likvidationen samt en beskrivelse af banens materielpark.