På sporet af 2016
- årbog om danske jernbaner
Redaktion og tilrettelæggelse: Dansk Jernbane-Klub.
92 sider rigt illustreret. Format 24 x 24 cm i stift omslag.
Udgivet af Dansk Jernbane-Klub i 2016.
Kr. 239,-     Bogen kan købes her

2016 var igen et år med mange sporarbejder, det på Østfyn endte med, at Strukton blev fyret midt i arbejdet. Noget bedre var det på Køgebugtbanen, hvor passagererne kunne nøjes med udsættelser af normaldriften. Tølløsebanen blev reddet og får nyt spor mellem Skellebjerg og Høng, mens godsterminalen i Hirtshals er taget i brug. Endelig sendte DSB en bestilling på 26 nye ellkomotiver i udbud, mens IC2- togene blev lagt på is.

Langelandsbanen   Historien 1911-1962
af Finn Christensen
240 sider, rigt illustreret i s/h og farver.
Format: 24 x 23,5 cm.
Udgivet i 2016 af Dansk Jernbane-Klub Nr. 59.
Kr. 399,-     Bogen kan købes her

Rudkøbing - Spodsbjerg - Bagenkop
Det er nu lidt over 100 år siden, Langelandsbanen blev åbnet. Dens levetid var kort, 51 år, men den nåede at have stor samfundsmæssig betydning for øen Langeland. Denne bog har til formål at berette om banen og samtidig sætte et minde over den betydning banen fik for befolkningen, landbruget og erhvervslivet på øen samt som arbejdsplads for de mange medarbejdere, som var ansat gennem årene på Langelandsbanen.

Gribskovbanen
af Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen
Format 23 x 24 cm, stift bind, 384 sider,
Ca. 650 illustrationer i farve og sort/hvid.
Udgivet i 2009 af Dansk Jernbane-Klub Nr. 57.
Kr. 485,-     Bogen kan købes her

Dette storværk handler om den Nordsjællandske privatbane
Gribskovbanen, som omfatter følgende strækninger:
1880 Hillerød-Græsted
1896 Græsted - Gilleleje
1897 Kagerup - Helsinge
1924 Helsinge - Tisvildeleje

i stort format

Med Mariane fra fjord til hede
Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane
af Anders Riis
Format 23x24 cm, 256 sider, indbundet og rigt ill. i farver.
Udgivet i 2009 af Dansk Jernbane-Klub Nr. 53.
Kr. 419,-     Bogen kan købes her

Med Mariane fra fjord til hede indeholder alt, hvad man kan forvente af en privatbanebog: Historiske kapitler, liniebeskrivelse og materielafsnit. Men bogen beretter også om banens forhistorie, dens efterfølger i form af Mariager Kommunale Godsbane, ligesom bogen indeholder informationer om banens rutebildrift.

Aalborg-Hvalpsund Jernbane
af Hans Jørn Fredberg og Poul Thor Hansen.
276 sider med ca. 250 billeder i sort/hvid og farve.
Format 23 x 24 cm, stift bind.
Udgivet i 2009 af Dansk Jernbane-Klub Nr. 58.
Kr. 439,-     Bogen kan købes her

Med udgangen af marts måned 2009 er det 40 år siden, at lokalbanen fra Aalborg til Hvalpsund blev nedlagt.
Jernbanen havde i de foregående år haft stor betydning for den egn, den gennemløb, men i 1960'erne måtte den give op over for konkurrencen fra bilerne. Nu har de to jernbanehistorikere Hans Jørn Fredberg og Poul Thor Hansen skrevet en flot og spændende bog om Hvalpsundbanen.
Bogen udkommer som et led i Dansk Jernbane-Klubs lange række af bøger om danske jernbanestrækninger - og er en smuk forlængelse af det arbejde, som Dansk Jernbane-Klub siden 1960'erne har lagt i at bevare materiel fra Aalborg Privatbaner bl.a. til brug på Limfjordsbanen i Aalborg og Mariager-Handest Veteranjernbane.
Se bogforsiden

AF BANEN
Om DSB's centralværksted
på Otto Busses Vej

Udgivet af DJK april 2008. A4-format. Stift bind. 96 sider.
Rigt illustreret med billeder både i sort/hvid og farver.
Kr. 248,-

I samarbejde med Københavns Bymuseum genudgiver Dansk Jernbane-Klub nu Lise Astrup Frandsens bog "Af banen" om DSB's Centralværksted i København. Den nye udgave af bogen er udvidet med flere sider, der har betydet, at der i den nye udgave mange flere illustrationer end i Københavns Bymuseums gamle udgave af bogen. Teksten er også lidt udvidet, ligesom bogen nu fremtræder i kraftig indbinding. Bogen skildrer Centralværkstedet og ikke mindst det liv, der i årtier udfoldede sig på stedet.

Et liv på maskinen
Erindringer fra min tid ved DSB 1960-2004

af Peer Pedersen
80 sider A4, stift bind, rigt illustreret i s/h og farve.
Udgivet af Dansk Jernbane-Klub februar 2006.
Kr. 268,-

Gennem mere end 40 år var Peer Pedersen hos DSB, først som lærling på Centralværkstedet, dernæst som fyrbøder og lokomotivføreraspirant ps Statsbanernes damplokomotiver i 1960-erne, for til slut gennem en lang Årrække at køre som lokomotivforer og kørelærer med en lang række af DSBs motormaterieltyper. En kort tid som lokomotivmester pa prøve og som lokomotivinstruktør oplevede forfatteren også, før han i 2004 tog afsked med DSB.

Lokomotivfabrikken Frichs

Af Thomas Nørgaard Olesen
192 sider, A4, stift bind
Ca. 175 illustrationer, heraf en del i farve
Udgives af Dansk Jernbane-Klub august 2005
ISBN 87-87050-52-8   Kr. 365,-

"I forbindelse med Danmarks Jernbanemuseums store Frichstræf den 13.-14. august 2005 udgiver Dansk Jernbane-Klub bogen "Lokomotivfabrikken Frichs". Bogen, der er skrevet af Dansk Jernbane-Klubs formand Thomas Nørgaard Olesen, er på 192 sider og har ca. 175 illustrationer. Med bogen "Lokomotivfabrikken Frichs" foreligger for første gang en samlet beskrivelse af historien om Frichs og fabrikkens forhold til kunderne. Bogen bygger på materiale fra Erhvervsarkivet i Århus og Rigsarkivet i København, og blandt andet berettes om det spændende forløb, der førte til bygningen af de to danske MY 1201 og 1202."

Marts 2006 Andet oplag af bogen Lokomotivfabrikken Frichs
Salget af bogen om Lokomotivfabrikken Frichs er gået over alt forventning, og Jernbanebøger har derfor truffet beslutning om at genoptrykke bogen i et nyt, uændret oplag.
Opmærksomheden henledes dog på, at andet oplag er af begrænset størrelse, og at man derfor skal være hurtig med at bestille, hvis man endnu ikke har købt bogen.
Når andet oplag er udsolgt, vil bogen ikke blive genoptrykt påny.

På togtur i Nordjylland
Asger Berghs jernbanebilleder fra
Vendsyssel og Himmerland 1966-76

Af Keld Haandbæk, Thomas Nørgaard Olesen
og Ole-Chr. Munk Plum

88 sider, format A4, stift bind,
meget rigt illustreret i s/h og farve.
Udgivet af Dansk Jernbane-Klub.   kr. 268,-

Asger Bergh var en af Danmarks bedste jernbanefotografer. I billedbogen "På togtur i Nordjylland" bringes ca. 130 af Asger Berghs flotteste jernbanebilleder fra Himmerland og Vendsyssel, alle optaget i perioden 1966-76. En stor del af billederne gengives i farve.

Overskudet fra salget går til genhusning af Limfjordsbanens materiel efter stormkatastrofen
den 8. januar 2005.

Østbanen 1879 - 2004

Af Ole-Chr. M. Plum
Format 23 x 24 cm, stift omslag,
316 sider, ca. 400 illustrationer.
Udgivet af Dansk jernbane-Klub 2004.
ISBN 87-87050-49-8 DJK bog nr. 56.
kr. 389,-

For 125 år siden blev Østbanen fra Køge til Rødvig og Fakse indviet. Banen har haft en lang og spændende historie, præget af perioder med stor trafik, økonomiske op- og nedture og løbende modernisering. I denne gennemillustrerede bog serveres hele historien om Østbanens drift, infrastruktur og rullende materiel.

Køge - Ringsted Jernbane

Af Thomas Nørgaard Olesen
Format 23 x 24 cm, stift omslag, 160 sider,
illustrationer i s/h og farve.
Udgivet af Dansk jernbane-Klub 2004.
ISBN 87-87050-37-4 DJK bog nr. 55.
kr. 349,-

Privatbanen mellem Køge og Ringsted blev åbnet i 1917 og nedlagt i 1963. Trafikken var beskeden, men banen udgjorde dog et væsentligt element i områdets historie - og så var Køge-Ringsted Jernbane en sand privatbaneidyl, der levede sit eget liv mellem marker, skove og landsbyer på en egn, der har forandret sig meget siden dengang.