Dansk Jernbane-Klub Rejser:

Sydböhmen rundt 10. - 14. september 2005

Igen i år vil DJK rejser tilbyde en rejse i slutningen af sommeren. Denne vil i år være en ren tog tur, hvor der skal køres med damptog, diesel motorvogne og ældre ellokomotiv. Turen vil finde sted i perioden 10/9 - 14/9 2005, og den vil gå til Sydböhmen (Tjekkiet) med fire overnatninger i henholdsvis Tabor og Ceske Budejovice. Hotellerne som er henholdsvis 4- og 3-stjernet ligger begge i den historiske del af byerne.

Prisen
Prisen for den luksus rejse vil være 4700,- kr. ved overnatning i dobbeltværelse.
Tillæg for overnatning i enkeltværelse vil være 800,- kr.
Med i prisen er:
Togrejse fra København H/Fredericia til Tabor og fra Ceske Budejovice til København H/Fredericia.
4 overnatninger i dobbeltværelse
Morgenmad søndag til onsdag.
Kørsel med de ovenfor nævnte 4 særtog, samt div. plantog.


Tilmelding
Tilmelding sker ved senest den 30. juni 2005 at indsætte 500,- kr. (evt. hele rejseprisen) til girokonto 6001 3888, DJK rejser, Kalvebod Brygge 40, 1560 København V. Da det er en togrejse, kan denne tidsfrist kun overskrides ved telefonisk aftale med DJK rejser.

"Det med småt"
DJK rejser forbeholder sig ret til justeringer af ovennævnte program. Tilmelding betragtes som bindende. Alle spørgsmål vedrørende rejsen rettes til DJK rejser (se Jernbanens næstsidste side). Der vil kun være et begrænset antal af hver type hotelværelser til rådighed, så disse vil blive fordelt efter først til mølle princippet. Ved sidste rejse, var der udsolgt før tidsfristen udløb.

DJK rejser


                  Lørdag den 10. september 2005
Vi tager om morgen toget fra København H/Fredericia til Hamborg, hvor der skiftes til tog til Prag (toget kommer fra Fredericia). I Prag, hvor vi er fremme først på aftenen, skiftes til lokaltog til Tabor. Vi er så fremme i Tabor ved 22:30 - tiden. Her indkvarters vi på Hotel.

Søndag den 11. september 2005
Dagen startes med en tur til Bechyne. Her køres med ældre el-lokomotiv (CD type 100) med en enkelt vogn. Det er en oprangering, som har været benyttet til slutningen af 2003, hvor lokomotiverne mere eller mindre blev taget ud af drift, da de blev i overskud, da man påbegyndte ombygningen af den anden strækning i Sydböhmen, hvor disse lokomotiver kunne køre. Der vil naturligvis blive fotostop undervejs. Der vil efter denne tur blive tid til frokost i Tabor. Først på eftermiddagen kører vi med plantog til Ceske Budejovice, hvorfra vi med særtog kører til Cesky Krumlov med nogle fotostop undervejs. Dette tog vil være skinnebus (type 810) med bivogn. Der vil blive god tid til at kigge på Cesky Krumlov. Cesky Krumlov står på FN´s kulturorganisation, UNESCO, liste over byer, som hører til verdens kulturarv. Først på aften køres retur til Ceske Budejovice, hvor vi overnatter.

Mandag den 12. september 2005
Om morgen køres med plan tog til Jindrichuv Hradec. Her skal vi ud at køre med smalspors tog. Vi kører med særtog på strækningen mod Obratan. Der vil blive en del fotostop på denne smukke strækning. Toget vil bestå af diesellokomotiv type T 47 og en personvogn, hvilket svare til oprangeringen af de fleste af banes tog. Først på eftermiddagen køres retur til Ceske Budejovice med plan tog.

Tirsdag den 13. september 2005
Her bruges hele formiddagen på en tur med damptog bestående af CD type 556 med godstog. Denne maskintype høre til de største som der har kørt ved CD. Turen vil gå til Ceske Velenice, også her vil der blive fotostop undervejs. Over middag er vi tilbage i Ceske Budejovice. Her vil der så være mulighed for at se lidt på byen, hvorfra den første jernbane på det europæiske fastland havde sit udgangspunkt.

Onsdag den 14. september 2005
Nu går turen hjem til Danmark. Vi starter tidligt med tog til Prag, hvor der skiftes til EC-tog med kurs mod Århus. Dem som skal til København, må så skifte tog i Hamburg. København H/Fredericia nås om aften.